HENK HELMANTEL

Weemabende, in niederländischer Sprache

Auch in diesem Jahr gibt es wieder die Reihe der 'Weemavonden' (Weemabende), mit Vorträgen und/oder Musik. Die Abende beginnen um 20 Uhr (ab halb acht steht der Kaffe bereit). Der Eintrittspreis beträgt 12,50 Euro, inklusiv Kaffe/Tee und Häppchen mit Getränk. Einlaß nur nach bestätigter Anmeldung, vorzugsweise per Email: info@helmantel.nl 
Da die Vorträge (inklusive Fragen / Antworten) auf niederländisch gehalten werden, finden Sie hier auch die Ankündigungen nur in niederländischer Sprache.

Die folgende Abende sind 2017 geplant, mehr Informationen folgen:

Vrijdag 30. Juni 2017:
Heilien Tonckens vertelt over de inrichting van (historische)boerenerven.

Vrijdag 8. September:
Prof. Dr. Ernst van de Wetering vertelt over het werk van Rembrandt en het Rembrandt research project waar hij nauw bij betrokken was.

Zaterdag 16. September:

Benefizkonzert des Luthers Bach Ensemble in der Andreaskirche, Westeremden

Vrijdag, 20. Oktober 2017:
Jankees Braaksma en Marian van der Heide spelen en zingen Middeleeuwse muziek.



2016 fanden in Zusammenarbeit mit Museum Helmantel zwei Benefizkonzerte in der Andreaskirche Westeremden statt

Jede Spende für Stiftung Afrikakontakt ist sehr willkommen. Das Geld wird für Projekte in Kenia verwendet, jetzt wird auf die Anschaffung einer dringend benötigten Maismühle gespart. Von den Erlösen der Maismühle kann wiederum für einige Kinder das Schulgeld bezahlt werden. 

Die Einnahmen aus diesem Konzert werden verwendet zugunsten der Rekonstruktion der Schnitgerorgel in der Lutherischen Kirche in Groningen.


Hier folgt eine Übersicht bisheriger Weemabende und -vorträge:

Vrijdag 14. Oktober 2016
Paul van Reijen geeft een lezing over de muziekgeschiedenis
Een eigen keuze uit het vele moois en interessants dat de geschiedenis van de West-Europese klassieke muziek ons biedt. Aan de hand van toepasselijke luistervoorbeelden starten we bij het Gregoriaans en komen via o.a. Palestrina en Monteverdi bij Purcell terecht (‘When I am laid in earth’), om daarna in de rijke 18de eeuw te verblijven: de eerste helft – nee, niet met de titanen Bach en Händel (we moeten kiezen!), maar met Vivaldi. De tweede helft van de eeuw is de periode van de Weense Klassieken: Haydn, Mozart, Beethoven, d.w.z. strijkkwartet, opera (Don Giovanni) en pianosonate (‘Pathétique’). In de 19de eeuw leggen we ons oor te luisteren bij Schubert, Liszt en Brahms. Aparte klankkleuren en –combinaties ontwaren we daarna bij Debussy en Strawinsky.
Dr. Paul van Reijen studeerde piano aan het conservatorium in Amsterdam en muziekwetenschap aan de universiteit aldaar. Hij promoveerde in 1988 op een vergelijkende studie over de techniek van de klaviervariatie van Mozart en diens tijdgenoten. Van Reijen was van 1968 tot 1985 hoofd van de Stichting Toonkunst-Bibliotheek in Amsterdam, om daarna universitair docent Muziekwetenschap te worden bij de Faculteit der Letteren van de RUG, een functie die hij tot eind 2008 bekleed heeft.

Vrijdag 16. September 2016  
Lezing over Kirgizië door Brian Kabbes, kweker en plantenkenner
Het Tien Shan gebergte (de Hemelse Bergen) in Kyrgyzstan is voor natuurliefhebbers een waar paradijs. Ingeklemd door grote buurlanden als China, Kazachstan en Oezbekistan biedt de voormalige Sovjetrepubliek Kyrgyzstan (Kirgizië) een ongekende rijkheid aan flora en fauna. Brian Kabbes ondernam verschillende avontuurlijke reizen naar dit land, waarover hij tijdens deze diavoorstelling vertelt. In een land zo groot als de helft van Duitsland komen meer plantensoorten voor dan in heel Europa! Tijdens zijn tochten werd er geslapen bij lokale herders in hun vilten joerten en was het mogelijk het dagelijkse leven van deze semi-nomaden van dichtbij mee te maken. Ook daarover zal Brian vertellen. Naast indrukwekkende landschappen en vele boeiende planten komt ook de overige natuur ruim aan bod. Tijdens deze voorstelling reist u mee door de Hemelse Bergen, bezoeken we de spectaculaire woestijnen in het binnenland en de uitgestrekte, bloemrijke weides. Het belooft een boeiend verslag te worden, vol avontuurlijke verhalen.

Vrijdag 2. September 2016

Lezing over Het realisme in de kunst door Jos Schatorje, directeur van het Limburgs Museum in Venlo
Aan de hand van beelden zal hij een boeiend verhaal houden over de ontwikkeling van het realisme in de kunst. Ook het hoe en waarom van het niet gewaardeerd en geaccepteerd zijn, voornamelijk in de tweede helft van de 20e eeuw, komt aan de orde. Bij de opening van de tentoonstelling ‘Henk Helmantel-Verstild licht’ in januari 2016 in het Limburgs Museum te Venlo, hield directeur Jos Schatorjé een inleiding waarin hij nader inging op de realistische schilderkunst na de Tweede Wereldoorlog. Terwijl in de Randstad met name de discussie ging over moderniteit en abstractie, bleef in de periferie een voorkeur bestaan voor de schilderkunstige figuratieve traditie. Hij ging daarbij vooral in op voorbeelden uit de collectie van het Limburgs Museum. In de lezing voor Museum Helmantel zal hij dit thema weer als uitgangspunt nemen, maar hij zal ook nader ingaan op nieuw werk van Henk Helmantel dat ook zijn inspiratie vond in Limburg.

Vrijdag 9 oktober 2015
Drs. Jan Wieringa uit Loppersum, kenner van sneeuwklokjes vertelt ons over dit vroege lentebloemetje, aan de hand van beelden.

Vrijdag 11 september 2015

Klaas Pieterman over het leven en werk van de dichteres Ida Gerhardt (1905 – 1997), daarnaast zal het geheel vrouwelijk bezette pianotrio 'Paradis' muziek van Fanny Hensel, Ludwig van Beethoven en Clara Schumann spelen.

Vrijdag 29 mei 2015

Joost Heutink
, handelaar in iconen en conservator van het Iconenmuseum in Kampen, zal ons vertellen over het ontstaan en het doel van iconen, de techniek en de schoonheid van iconen. Want naast de religieuze betekenis, hebben iconen ook een hoog kunstzinnig gehalte.

Vrijdag 8 mei 2015

Henk Helmantel
 geeft een lezing over verzamelen in het algemeen en over hoe en waarom de verschillende collecties van Henk en Babs Helmantel tot stand zijn gekomen. Hieruit zal blijken dat de verzamelde objecten een functie hebben in het werk van Helmantel, maar ook dat het werk van andere kunstenaars invloed heeft gehad op zijn manier van werken.

Vrijdag 3 oktober 2014

Poëzieavond door Klaas Pieterman

Klaas Pieterman
 vertelt over oude middeleeuwse liederen, hij zal ze voordragen en zingen. Hij wordt op gitaar begeleid door Bert Ridderbos. Bert zal samen met Linde Nijlandook een aantal andere volksliederen ten gehore brengen.
Behalve de kerkpsalmen zongen de mensen ook religieuze volksliederen. Ze werden gezongen rondom de feestdagen zoals Kerstfeest, Driekoningen en Pasen. Sommige religieuze volksliederen rond de gedenkdagen van Sint Maarten en Sinterklaas zijn te horen in de oude kinderversjes zoals Aize Suntermeerten.

Klaas Pieterman houdt een inleiding over religieuze volkslieden in Groningen. www.hetverhaalvangroningen.nl/verhalen/t-steernlaid-pasen-en-pinksteren 
Tijdens zijn studie theologie verdiepte Klaas Pieterman zich in het religieuze lied bij o.a. Jan Wit. Gedurende zijn loopbaan als predikant hield hij deze interesse levend door aandacht te hebben voor psalmen, gezangen en religieuze liederen.

Folkzangeres / singer-songwriter Linde Nijland behoort tot de top van de Europese folk. Ze treedt op in binnen- en buitenland en maakte in totaal 10 CD’s en 2 DVD’s. Met haar kristalheldere stem en op Iers, Engels en Amerikaanse folk geënt repertoire weet ze elk publiek te raken. Sinds 2005 treedt Linde op met multiinstrumentalist Bert Ridderbos.


Vrijdag 5 september 2014
'Gestolde Middeleeuwen in Zweedse Dorpskerken'door Justin Kroesen.
Het is niet eenvoudig om ons een voorstelling te maken van hoe een middeleeuwse kerk er van binnen uit zag en hoe deze tijdens de liturgie werd gebruikt. In onze Groninger kerken is het meeste meubilair bij de Reformatie verwijderd. In de kerken op het Zweedse eiland Gotland is dit heel anders, hier bleef een verbluffende schat aan middeleeuwse kerkinterieurs bewaard. In veel van de 91 middeleeuwse plattelandskerken op het eiland vinden we nog altaarretabels, triomfkruisen, sacramentnissen, piscines, zitbanken en doopvonten. In vergelijking met andere delen van Europa valt het middeleeuwse kerkmeubilair van Gotland op door zijn vroege ontstaan – vaak tussen 1150 en 1350 – en door de verrassend hoge artistieke kwaliteit.

Dr. Justin E.A. Kroesen is docent voor de Kunstgeschiedenis van het Christendom aan de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek richt zich op de bouw en inrichting van historische kerken in West-Europa. Tijdens deze lezing zal Justin Kroesen u aan de hand van dia’s vertellen over zijn Gotlandse ontdekkingen. Inmiddels is er een boek over dit onderwerp van zijn hand verschenen. Dit boek is na de lezing in Museum De Weem te koop.

Woensdag 25 juni 2014
'Botanisch tekenen waar kunst en wetenschap samenkomen' door Anita Walsmit Sachs.
Een kort overzicht, aan de hand van foto’s, van de geschiedenis en ontwikkeling van het botanisch tekenen en een uitleg hoe een wetenschappelijke tekening gemaakt wordt en hoe een botanische aquarel tot stand komt. 
Anita Walsmit Sachs heeft haar opleiding gevolgd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag, afdeling mode en textiel. Na een korte carrière in de modewereld heeft zij jarenlang stillevens geschilderd en gedoceerd. Vervolgens heeft zij 12 jaar als botanisch illustrator bij het voormalig Nationaal Herbarium Nederland, Universiteit Leiden gewerkt, waar zij tot aan haar pensioen in 2013 hoofd was van het atelier. Een deel van haar werk is nog steeds het organiseren van cursussen op botanisch gebied en deelnemen aan exposities in Nederland en het buitenland, o.a. Frankrijk, Engeland, België, de VS en Indonesië. 
Op 23 april 2006 heeft zij de vereniging “BOTANISCH KUNSTENAARS NEDERLAND” opgericht samen met collega’s van het Herbarium en enkele oud-leerlingen. De natuur is haar inspiratiebron voor de talrijke schilderingen in olieverf of aquarel en tekeningen in pen en inkt. Zij is als enige Nederlandse geïnviteerd om planten te schilderen uit de tuin van Prins Charles en in 2009 is haar werk in ‘The Highgrove Florilegium’ opgenomen. 
Haar werk bevindt zich in vele privé collecties, ook in de collectie van het Hunt Institute for Botanical Documentation in Pittsburgh - Pennsylvania, en het New York State Museum - Albany USA en Teylers Museum - Haarlem.